wtorek, 21 stycznia 2020

Jaktorów - artykuły

W ostatnim czasie udało mi się opracować trochę danych odnośnie mej rodzinnej wsi Jaktorów. Na podstawie aktów metrykalnych, które się zachowały opracowałem zestawienie mieszkańców tej wsi do roku 1800 (z uwzględnieniem zgonów po 1800). Całość zamieściłem w dziale artykuły. Może to komuś pomoże w poszukiwaniach. Tym bardziej, że sporo rodzin używało na przemian 2 nazwisk. Na tej podstawie zaktualizowałem też stary artykuł dot. przezwisk w tej wsi. Gdyby ktoś zauważył jakieś błędy to proszę o sprostowanie.

W międzyczasie otrzymałem też od jednego z genealogów informacje o wybrańcach z Jaktorowa i kilku okolicznych wsi  jakie zawarte były w zasobach AGAD. Serdecznie za to dziękuje. Na tej podstawie zaktualizowałem poprzedni artykuł o wybrańcach. Doszło trochę nowych danych.

Na koniec przeglądając monografię księdza Bojanka o parafii w Grodzisku Mazowieckim (kiedyś do tej parafii należał również Jaktorów) natrafiłem na ciekawy wpis o moich przodkach. Poniżej przedstawiam jego tłumaczenie na polski, które uzyskałem na forum:

Roku 1774, dnia 27 listopada pochowałem na cmentarzu mężczyznę imieniem Szymon Chechłacz, liczącego około 40 lat; który, ciężko pobity kijem przez ludzi we wsi Jaktorów (a mianowicie przez Sebastiana Kakitka i jego syna, a także przez Józefa Kakitka, brata Sebastiana), następnie przez tychże samych, działających ze szczególną niegodziwością, wrzucony do rzeki przepływającej koło wsi Jaktorów, zakończył życie bez sakramentów; prosił o kapłana w tym zagrożeniu śmiercią, lecz żaden z tak bardzo głupich ludzi, oglądających jego śmierć i patrzących z najwyższym podziwieniem na takie widowisko, nie zawiadomił księdza, aby przybył do tego człowieka kapłan i udzielił mu przynajmniej ostatniej absolucji. Za co proboszcz wymierzył całej wsi karę kościelną.

Niestety nie jest to chlubny wpis ale dzięki temu dowiedziałem się, że Józef i Sebastian byli braćmi. Szkoda, że nie było wzmianki i Macieju, bo akurat jego i Sebastiana mam w drzewku.

Link do monografii.

Możliwe, że o Jaktorowie jeszcze niebawem napiszę jak znajdę kolejne materiały. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz