Kopia zapasowa danych

W obecnych czasach gdzie komputer jest powszechnym narzędziem pracy oraz nieocenionym pomocnikiem genealoga ważna jest kwestia przechowywania danych.
Gromadząc cenne dane (głównie zdjęcia, skany, kontakty, notatki itp.) należy się zawczasu zabezpieczyć przed ich utratą. 
Niestety dyski komputerowe mają to do siebie, że ich żywotność nie jest wieczna i może przyjść taki moment, w którym odmówią posłuszeństwa.
Także na wstępie chciałbym przestrzec przed trzymaniem wszystkich cennych danych na jednym komputerze. Co możemy zrobić aby się w pewnym momencie nie obudzić z przysłowiową ręką w nocniku?

Poniżej prezentuję kilka podstawowych rad, które nie tylko genealog ale i każdy użytkownik komputera powinien wziąć do siebie.

Otóż dane, które są dla nas cenne, niepowtarzalne i niemożliwe bądź czasochłonne do otworzenia powinniśmy trzymać w kilku kopiach.
Kopia zapasowa zwana inaczej backup'em to sposób na powielenie tych samych danych.  Ich sposób przechowywania zależy od nośnika bądź narzędzia.

Ja polecam kilka najprostszych i tanich sposobów.


1. Płyty cd/dvd/ zewnętrzne nośniki danych. Obecnie rzadko się nagrywa płyty cd/dvd ale mimo wszystko kosztują one grosze i potrafią przechować odpowiednio ok. 700MB / 4.7GB. Istnieją jeszcze płyty typu Dual Layer ok. 8.5GB albo płyty Blue-Ray, które już wymagają odpowiedniego czytnika do odtworzenia.
Takie płyty spokojnie mogą sobie poleżeć kilka lat. Innym, bardziej trwałym rozwiązaniem będzie dysk zewnętrzny albo pen drive. Tutaj pojemności nośników zależą od producentów  i potrafią sięgać nawet kilku TB.
Uważam, że taki dysk zewnętrzny jest wygodny gdyż z reguły podłącza się go pod USB. W dodatku takie dyski są raczej dobrze obudowane i odporne na uszkodzenia mechaniczne.
Sam korzystam z tego rozwiązania. Pen drive'a natomiast łatwo zgubić ale może się przydać jeżeli chcemy coś szybko zabezpieczyć i przenieść na inny komputer.
Aktualnie można też zgrać dane na smartfon, które również są coraz to bardziej pojemne i wygodne w obsłudze.

2. Poczta email. Małe pliki np. txt, doc czy pliki gedcom, które raczej zajmują max parę MB spokojnie można sobie wysłać na pocztę i tam przechowywać. Jedynym ryzykiem może być to, że nam ktoś się włamie na pocztę i skasuje te dane bądź dostawca wyłączy usługę.
Jest to rozwiązanie bezpłatne gdyż konto pocztowe możemy założyć gdziekolwiek. Wystarczy tylko połączenie do Internetu.

3. Drugi komputer. Jeżeli jest taka możliwość i jest on dobrze zabezpieczony to czemu nie. Im więcej kopii, tym lepiej. Najlepiej jeszcze jak będzie odłączony od Internetu aby nikt się do niego nie włamał.

4. Drzewa genealogiczne on-line. Możemy całe nasze drzewo przenieść do Internetu np. na MyHeritage. Niestety tam jest limit 250 osób. Większe drzewa wymagają opłacenia usługi. Mamy za to pewność, że w ładnej i czytelnej formie będzie ono dostępne w każdej chwili na stronie usługodawcy. Takie drzewo można też zgrać do pliku gedcom i przenieść gdzieś indziej (na dysk i uruchomić w wersji offline).

5. Hosting plików. Jeżeli mamy trochę zasobów bądź znajomości to możemy zgrać nasze pliki na serwer. Klientem FTP w każdej chwili możemy zaktualizować nasze dane bądź zgrać je na dysk. Tutaj raczej nie polecam darmowych rozwiązań gdyż są niepewne i w każdej chwili mogą zniknąć.
Nie polecam też żadnych konkretnych usługodawców gdyż nie korzystam z tego rozwiązania. Co nie oznacza, że jest ono złe.

6. Google Drive / One Drive. To nic innego jak "wirtualny dysk". W przypadku Google Drive, wystarczy darmowe konto Google (to samo co min. do poczty gmail). Po zalogowaniu do naszej dyspozycji będzie 15 GB na dane, co wg mnie jest sporą ilością. Gdybyśmy jednak chcieli tam trzymać całe zeskanowane księgi to można dokupić więcej miejsca.
Plus tego rozwiązania jest taki, że nikt bez zalogowania na nasze konto nie będzie miał dostępu do danych. Oczywiście możemy je udostępniać.
One Drive to konkurencyjne rozwiązanie firmy Microsoft. Niestety w przypadku darmowych kont mamy do dyspozycji tylko 5GB.

Podsumowując przedstawiłem wyżej kilka popularnych i tanich/darmowych rozwiązań na przechowywanie danych. Jeżeli chcemy aby zbierane przez nas latami materiały przetrwały "wieki" to najlepiej je zdigitalizować i przechowywać w kilku kopiach. To pozwoli naszym następcom kontynuować nasze dzieło.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz